Nieuws

Voeding

Nieuwe Voedingsrichtlijn.

Voeding en gezondheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is een hot item in de media en er wordt ongelofelijk veel gepubliceerd. Over superfoods, exotische bessen
vitaminepreparaten en de wonderen die zij kunnen verrichten in het streven naar  ultieme gezondheid . Voor leken is de hoeveelheid informatie overweldigend en de kwaliteit hiervan niet controleerbaar.

Graag wil ik  uw aandacht vestigen op een nederlandse studie uit 2015 die voedingsrichtlijnen opstelt gericht op de tien meest voorkomende chronische ziekten.
Ook werd gekeken naar de invloed van voeding op  bloeddruk, LDL cholesterol en  lichaamsgewicht.
Het gaat dan om hartziekten, herseninfarcten, hartfalen, diabetes, borstkanker, darmkanker, longkanker, chronisch obstructief longlijden, dementie en depressie.

 Om chronische ziektes zoveel mogelijk te voorkomen zijn de auteurs tot een tiental richtlijnen gekomen. De voornaamste zijn: eet ten minste 200 gram groenten en fruit per dag en beperk de consumptie van rood en/of bewerkt vlees. Enkele porties zuivelproducten per dag zijn toegestaan, maar introduceer bij voorkeur ook 15 gram ongezouten noten per dag in je voedingspatroon. Vervang geraffineerde graanproducten door volle granen en geef de voorkeur aan plantaardige oliën of vloeibare vetten bij het koken. Eet ten slotte zeker één maal per week vis en drink drie koppen thee per dag. Verder kan men samenvattend stellen: kies voor een voedingspatroon dat zo veel mogelijk gebaseerd is op plantaardig voedsel en zo weinig mogelijk op dierlijk voedsel.

Bron; The 2015 Dutch food-based dietary guidelines
    Auteur; D. Kromhout et al                

Het laatste nieuws

Middels deze pagina willen we u op de hoogte gaan houden van belangrijke nieuwsfeiten over behandelingen en onze praktijk. Indien er belangrijke mededelingen zijn dan zullen we deze hier plaatsen.