Volwassenen en osteopathie

Gezondheid is de afwezigheid van ziekte, zo luidt een van de vele definities van het begrip gezondheid.

Wanneer iemand gezond is en wanneer niet is lastig te definiƫren. In de osteopathische zienswijze zegt men dat een mens gezond is als zijn/haar lichaam in staat is zichzelf te corrigeren en dus in staat is tot zelfgenezing.

Iedereen heeft wel eens last van een verkoudheid of griep die zonder medicijnen geneest. Zoals ook een ieder van ons wel eens last heeft van gewrichtspijnen die vanzelf verdwijnen. Voor dit zelfgenezend vermogen van ons lichaam is het belangrijk dat er geen factoren zijn die de balans verstoren. Een mens in balans is een evenwichtig en belastbaar mens. Iemand in onbalans zal bij een relatief kleine belasting al klachten ontwikkelen in de vorm van pijn, vermoeidheid, spijsverteringsproblemen enz.

Omdat de osteopathie gericht is op het opsporen en behandelen van de onbalans in het lichaam is zij bij uitstek geschikt om de oorzaken van klachten aan te pakken Deze benadering richt zich niet op de symptomen maar op de oorzaak  van de klachten en tracht deze weg te nemen. Hierdoor krijgt het lichaam de gelegenheid optimaal gebruik te maken van het zelfgenezend vermogen.

Door deze benadering is de osteopathie in staat een breed scala aan klachten te behandelen. Voorbeelden hiervan zijn:

• gewrichtsklachten
  • rug- en nekpijnen